آدرس مطب: تهران ، جردن بالاتر از چهار راه جهان کودک خ صانعی پلاک ۳ طبقه ۳ واحد ۱۰
خانه » کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی (دون دون شدن پوست)
دون دون شدن پوست

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی (دون دون شدن پوست)

آنچه می خوانید...

پوست مرغی شدن یک بیماری پوستی بسیار شایع است که وجود لکه های کوچک قرمز برجسته در اطراف فولیکول های مو را مشخص می کند. این مشکل می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن مانند ران‌ها، باسن،بازو و روی صورت رخ دهد. این وضعیتی است که قابل درمان نیست، اما به مرور زمان و با درمان مناسب کمتر قابل توجه است. عفونت نیست و بنابراین توسط باکتری یا قارچ ایجاد نمی شود.

کراتوز پیلاریس چیست؟

کراتوز پیلاریس یک بیماری پوستی خوش خیم، مکرر و کم و بیش گسترده است:

این بیماری با ایجاد برجستگی های کوچک زیادی در فولیکول های مو (پاپول های فولیکولی خشن)، ظاهری متفاوت از رنگ پوست و همچنین ظاهر دائمی به صورت “دون دون” آشکار می شود. کراتوز پیلاریس یک پلاگ را تشکیل می دهد که باز شدن فولیکول های مو را مسدود می کند و بنابراین اغلب با موهای رشد کرده همراه است.

این به دلیل تولید بیش از حد پروتئین کراتین است که فولیکول ها را مسدود می کند. شایع است که این عارضه پس از کندن مو در زنان رخ می دهد و برای مدت طولانی باقی می ماند. کراتوز پیلاریس یک بیماری با منشاء ژنتیکی با انتقال اتوزوم غالب است: این بیماری می تواند نتیجه برخی بیماری های ژنتیکی یا سایر بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک باشد.

مقالات دیگر: درماتیت دست و پا

سه شکل کراتوز پیلاریس وجود دارد:


  • کراتوز پیلاریس پایه ای

در پشت بازوها، روی صورت یا ران ها دیده می شود. در تابستان یا به طور دقیق‌تر وقتی گرم است ضعیف می‌شود یا ناپدید می‌شود و در زمستان که میزان رطوبت کم است، تشدید می‌شود.

  • کراتوز پیلاریس قرمز

روی گونه ها دیده می شود و اغلب اسکار ایجاد می کند.

  • کراتوز پیلاریس اکتسابی

این یک واکنش پوستی است که در اثر تماس با یک ماده محرک (مواد آرایشی، روغن‌های معدنی، قطران و غیره) ایجاد می‌شود.

علل

علت دقیق پوست مرغی مشخص نیست. این بیماری تا حدی ارثی است؛ در واقع نشان داده شده است که تقریباً ۵۰-۷۰٪ از بیماران مبتلا به این بیماری پوستی موارد دیگری در خانواده دارند. همچنین می تواند به ظاهر مشکل مرتبط با کراتین اضافی در پوست، فرآیندی به نام ipercheratizzazione کمک کند. در واقع مشاهده شده است که این تجمعات را می توان با حضور بیش از حد ذرات پوست خشک که فولیکول های مو را باز می کند، تعیین کرد.

کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی می تواند با بیماری های دیگری مانند درماتیت آتوپیک، اگزما، خشکی پوست و آلرژی های استنشاقی فصلی همراه باشد. با بررسی پوستی که تحت تأثیر این مشکل قرار گرفته است، ممکن است متوجه ضخیم شدن جزئی و گرفتگی واقعی فولیکول شوید. ظاهر قرمزی پوست را می توان با گشاد شدن رگ های خونی روی سطح مشخص کرد.

افراد در معرض ابتلا به این بیماری چه کسانی هستند؟

کراتوز پیلاریس اغلب یک بیماری است که کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بزرگسالان نیز ممکن است بیمار شوند. به طور کلی زنان بیشتر از مردان به این بیماری پوستی مبتلا می شوند. در کودکان، کراتوز پیلاریس اغلب در ۱۰ سال اول ظاهر می شود و می تواند در دوران بلوغ بدتر شود.

اما کراتوز می تواند در هر سنی ظاهر شود و وضعیتی است که اغلب در دوقلوها به دلیل استعداد ژنتیکی رخ می دهد. حتی افرادی که درماتیت آتوپیک دارند یا پوست بسیار خشکی دارند، ممکن است تحت تأثیر کراتوز قرار گیرند. به طور معمول، پسرفت علائم در تابستان و بدتر شدن در ماه های سردتر وجود دارد.

تشخیص پوست مرغی


تشخیص کراتوز پیلاریس واقعا آسان است. پزشک بر اساس مشاهده بدن از مناطق آسیب دیده تشخیص خواهد داد.

دانستن اینکه آیا سابقه خانوادگی بیمار به دلیل استعداد ژنتیکی به این بیماری است، بسیار مفید است. متخصص باید علائم گزارش شده توسط بیمار را ارزیابی کند و در عین حال سایر بیماری های پوستی را که ممکن است شبیه کراتوز پیلاریس باشد، مانند آکنه، اگزما، روزاسه یا پوست خشک را رد کند. به طور کلی، یک آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص این عارضه پوستی استفاده نمی شود. اگرچه گاهی اوقات، در موارد خاص، پزشک ممکن است بیوپسی پوست را توصیه کند (با جراحی یک قطعه کوچک از پوست که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد).

مراقبت و درمان

هیچ درمانی برای کراتوز پیلاریس وجود ندارد که بتوان آن را برای همه موارد معتبر دانست. گاهی اوقات این بیماری پوستی بدون نیاز به مداخله با درمان به طور کامل از بین می رود. معمولاً به نظر نمی رسد رژیم غذایی با کراتوزیس ارتباطی داشته باشد، اگرچه کمبود ویتامین A می تواند شروع علائم مشابه کراتوز را تعیین کند. با این حال، راه های مختلفی برای کنترل علائم این بیماری پوستی وجود دارد.

قانون اصلی این است که نکات کلی را تمرین کنید تا مطمئن شوید که پوست به شدت خشک نمی شود. به عنوان مثال، باید از مواد شوینده بسیار ضعیف استفاده کنید. چندین مدل از مرطوب کننده ها بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسند که می توانند روی موارد خفیف تر کراتوز پیلاریس تأثیر مثبت داشته باشند. همچنین لوسیون های لاکتیک، کرم های اوره، پمادهای استروئیدی موجود است. پزشک دقیقاً با ارزیابی وضعیت به شما می گوید که کدام گزینه را انتخاب کنید.

درمان های خانگی پوست مرغی

برای نرم شدن و آبرسانی به پوست، حمام جو دوسر را امتحان کنید. این غلات خاصیت نرم کنندگی خاصی دارد. در یک حمام ولرم، یک لیوان کوچک بلغور جو دوسر یا تکه های پرک را که در یک کیسه کوچک محصور شده است، اضافه کنید. ۱۵-۲۰ دقیقه داخل آن بمانید.

دارای بورد تخصصی از دانشگاه تهران – بیمارستان رازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هشت =