کهیر

آیا میدانید که کهیر از جمله بیماری های شایع پوست می باشد .۱۰ تا ۲۰ درصد مردم در دوره ای از زندگی خود دچار یک یا چند حمله کهیری می شوند.

کهیر چیست ؟

کهیر نوعی تورم رنگ پریده تا قرمز ، خارش دار و با حدود مشخص درم می باشد که اندازه ضایعات از چند میلیمتر تا چندین سانتیمتر متفاوت است.اغلب موارد به صورت گرد یا بیضی می باشند ولی ممکن است به هم متصل شده و پلاکهایی با حاشیه نامنظم و یا به صورت حلقوی ، قوسی و یا مارپیچ ایجاد نمایند.

علائم کهیر

کهیر حاد بیشتر در کودکان و جوانان شایع است در حالی که کهیر مزمن در بالغین و زنان شیوع دارد .کهیر و خارش ، معمولاً تظاهری ناگهانی داشته و کمتر از ۲۴ ساعت طول می کشد.علائم تنفسی یا گوارشی ، نادر یا بسیار خفیف است .به همراه حمله کهیرها ممکن است آنژیوادم نیز ظاهر شود.ضایعات کهیر مزمن ممکن است تدریجی تر ظاهر شوند و مدت بیشتری باقی بمانند.

کهیر

تشخیص کهیر

تشخیص کهیر و آنژیوادم معمولاً از روی معاینه فیزیکی است ولی گرفتن یک شرح حال کامل نه تنها جهت تشخیص ضروری است بلکه برای روشن کردن علل احتمالی لازم به نظر می رسد ضایعات کهیری معمولاً خارش دارند .در حالی که ضایعات آنژیوادمی ممکن است کمی دردناک و یا بدون حس باشند.

بررسی های آزمایشگاهی در بیمارانی مبتلا به کهیر

• شرح حال و معاینه
  • تست های تحریکی جهت کهیر های فیزیکی

در بیماران خاص

• شمارش کامل سلولی و نسبت آنها
  • سرعت رسوب گلبولی
  • تجزیه ادرار
  • نمودار شیمی خونی
  • آزمایش مدفوع از نظر تخم و خود انگل
  • ANA
  • بیوپسی پوست

درمان کهیر

درمان کهیر متکی به حذف عوامل پاتوبیولوژیکی است که در ایجاد آن موثرند و شامل تحریک اولیه ، سلول های اثر کننده ، واسطه های التهابی آنها و محل های گیرنده در سلول های هدف می باشند .آزاد شدن مدیاتورها را می توان با تثبیت غشاء و تعدیل سطح سیکلیک نوکلئوتید یا سرعت جریان کلسیم بلوکه کرد.

درمان ایده آل کهیر و آنژیوادم ، تشخیص و حذف علت آن است.درمان کهیر مزمن ایدیوپاتیک بیشتر علامتی می باشد.پزشک نه تنها باید دارو تجویز کند بلکه باید به بیمار اطمینان ببخشد.در بعضی موارد حذف آسپیرین و سایر … ضرورت دارند .لوسیون های ضد خارش و کمپرس سرد سبب تسکین موقتی می گردد .آنتی هیستامین ها ی بلوک کننده H1 سنگ اصلی درمان در کهیر و آنژیوادم هستند .آنتی هیستامین های قدیمی به نسل اول یا کلاسیک معروفند و آنتی هیستامین های جدید تر که خواب آلودگی کمتری ایجاد می کنند نسل دوم نامیده می شوند.

14 − هشت =