متخصص پوست و مو

متخصص پوست و مو که اصطلاحا درماتولوژیست نیز نامیده می شود، پزشکی است که به پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات و سلامت پوست، مو و ناخن ها می پردازد. پوست، بزرگ ترین و قابل رویت ترین قسمت بدن می باشد و سلامت بدنی را نیز نشان می دهد، پوست همانند سد دفاعی در برابر آسیب ها و ورود عوامل بیماری زا عمل می کند.

متخصص پوست و مو

متخصص پوست و مو بایستی اطلاعات کافی در خصوص شرایط داخلی بدن و پوست داشته باشد. برخی شرایطی که با مراجعه به متخصص پوست و مو قابل درمان هستند، عبارتند از:

• ویتیلیگو. در این بیماری، تولید رنگدانه های پوستی مختل می شود و پوست رنگ روشنی پیدا می کند.
  • آکنه. آکنه و جوش، یکی از شایع ترین مشکلات پوستی هستند که غدد چربی پوست را درگیر می کنند.
  • درماتیت و اگزما. التهاب پوست را اگزما می گویند که با راش های خارش دار نیز همراه می باشد.
  • عفونت های قارچی. قارچ ها یکی از عوامل موثر در بروز عفونت در پوست، مو و ناخن ها هستند و می توانند منجر به بروز علائم شوند، به خصوص در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • مشکلات مو. ریزش مو یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند.
  • پسوریازیس. پسوریاریس، بیماری مزمن و خود ایمنی است که در آن، سرعت رشد سلول های پوستی افزایش می یابد و باعث ضخیم شدن پوست نیز خواهد شد. در برخی موارد، این بیماری علائمی مشابه با اگزما دارد.

در بسیاری از موارد، جهت درمان مشکلات و اختلالات پوستی، متخصص پوست و مو، مصرف دارو و درمان های غیر تهاجمی را تجویز می کند. در برخی موارد، درمان های جراحی نیاز می باشد. درمان های پوستی به صورت سرپایی انجام می شوند.

برخی درمان هایی که توسط متخصص پوست و مو انجام می شوند، عبارتند از:

• بیوپسی. بیوپسی از جمله روش های موثر در تشخیص بیماری ها و مشکلات پوستی می باشد، که در این روش، نمونه ای از بافت مورد نظر جهت انجام آزمایشات بیشتر برداشته می شود.
  • محلول های شیمیایی. متخصصین پوست و مو از این روش در درمان آفتاب سوختگی ها و برخی از انواع آکنه ها استفاده می کنند. زدن محلول بر روی پوست باعث تولید بافت جدیدی می شود که به مراتب نرم تر از پوست و بافت قبلی است.
  • تزریق. از جمله مزایای تزریق می توان به رفع و درمان چین و چروک و جای زخم و اسکار اشاره کرد. تزریق، ماندگاری چند ماهه دارد و به صورت تناوبی بایستی تکرار شود.
  • کرایوتراپی. کرایوتراپی یکی از سریع ترین و متداول ترین روش های درمان مشکلات پوستی، مانند زگیل می باشد. در این روش، جراحات جهت تخریب سلول های پوستی، توسط نیتروژن مایع فریز می شوند.

info@dr-soleymani.com