علائم پوستی ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا از همان روزهای ابتدایی که در جهان منتشر شد ویروسی بود که با علائم و تاثیرات ناشناخته شروع به گسترش کرد. جالب است بدانید که این ویروس در برخی افراد عوارض و علائم پوستی نیز ایجاد می کند. در ادامه صحبت های دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست، مو و زیبایی را در این باره ملاحظه می فرمایید.

به باور بسیاری از پزشکان و متخصصین این ویروس در بخش های مختلف بدن اثر می گذارد و نشانه هایی که از خود بروز می دهد طیف گسترده ای دارد.

برای مثال برخی از مبتلایان علائم تنفسی از خود بروز می دهند و برخی دیگر با علائم پوستی بیماری کرونا روبرو می شوند.

به همین بهانه در مقاله ای که در پیش رو دارید مهم ترین و شایع ترین علائم پوستی کرونا که از روز های اول شیوع این ویروس تا به امروز از خود بروز داده است را گردآوری کرده ایم و در اختیار شما قرار خواهیم داد.

علائم پوستی بیماری کرونا

بیماری کرونا ضایعات پوستی متعددی ایجاد می کند که مهم ترین و شایع ترین آن ها موارد زیر می باشد:

• ضایعاتی شبیه به سرما زدگی است که روی انگشتان دست و یا انگشتان پا ایجاد می شود. این ضایعات معمولا در بند انتهایی انگشتان دست و پا ایجاد می شود.

البته در مواردی مشاهده شده است که  این ضایعات روی دست و کف دست هم ایجاد شده اند.

• دسته دوم، ضایعات قرمز و دردناکی هستند که شبیه به سرمازدگی هستند و در انگشت شست و انگشتان دوم و سوم ایجاد می گردد.
  • ضایعات تاولی یا بزیکولار؛ این ضایعات در نواحی مختلف بدن قابل مشاهده هستند. گاها این تاول ها تیره رنگ به نظر می آیند.
  • ضایعات کهیری؛ این ضایعات نیز در تمامی بخش های بدن قابلیت شکل گیری دارند و سطح پوست را می پوشانند.

ضایعات کهیری به ضایعاتی گفته می شود که قرمز می باشند و با خارش همراه هستند. این ضایعات را اگر فشاری روی آن ها ایجاد کنید محو می شوند.

نمونه تصویر از علائم پوستی کرونا

تصویر عارضه ای که پس از ابتلا به کرونا ظاهر گردیده است.

یکی از تظاهرات شایعی که در بیماران مبتلا به کرونا مشاهده می شود ضایعات ماکولا پاپولری هستند که شبیه به بیماری پوستی روزه هستند.

روزه بیماری پوستی است که با ضایعات دایره ای و صورتی رنگ که پوسته مختصری دارند روی بدن ایجاد می شوند.

• ضایعات شبیه به اریتم مولتی فرم دسته دیگر علائم پوستی ناشی از بیماری کرونا است.

اریتم مولتی فرم بیماری پوستی است که با ضایعات پوستی تارگت شکل و دایره ای همراه است. گاها این بیماری مخاط  (چشم و دهان و ناحیه تناسلی) را هم می تواند درگیر سازد.

• ضایعات پورپوریک هستند که در مورادی در ساق پا مشاهده می شود. پتشی و پور پورا شبیه به خون مردگی هایی هستند که در نواحی مختلف بدنی قابل مشاهده خواهد بود.
  • ضایعات شبه وسکولار هستند که شبیه علائم بیماری ای ای دی (این بیماری رو این طوری شنیدم. سرچ زدم چیز خاصی نیومد. خودتون یک بار چک کنید) که نوعی وسکولیت پوستی است دیده می شود که جزء علائم شایع کرونا نیست و در افراد کمی و در موارد نادر مشاهده شده است.
  • ضایعات لیبدوئید و نکروتیک بیماری کرونا است این علامت ها در بیمار هایی مشاهده می شود که شدت درگیری شان شدید بوده است و در بیمارستان بستری شده اند و در ناحیه ریه شان شدت درگیری بسیار بوده است.

ضایعات نکروتیک در بافت باعث نکروز می شوند.

*واقعیت این است که این ضایعات در تمامی بیماری های ویروسی دیده می شود اما اکنون با توجه به اینکه این روزها درگیر بیماری کرونا هستیم زمانی که این ضایعات در بدن افراد مشاهده شود سریعا آزمایشات مخصوص به کرونا برای افراد انجام می شود تا ریشه و علت اصلی این ضایعات تعیین گردد.

نتیجه گیری

تمامی این علائم می تواند به نوعی ما را در هنگام رویارویی با این ویروس یاری دهد و به عنوان زنگ خطر برای ما باشد. از این رو توصیه مان این است که نسبت به این علائم حساس باشید و در صورت بروز این علائم سریعا به بهترین متخصصین مراجعه کنید.

سه × یک =