زگیل تناسلی

• زگیل های تناسلی مسری هستند.
  • زگیل تناسلی توسط ویروس HPV ایجاد می شود.
  • رابطه جنسی محافظت نشده یکی از شایع ترین راه های انتقال این ویروس می باشد.
  • برخی زگیل های تناسلی پاسخ خوبی به درمان های موضعی نشان می دهند.

زگیل تناسلی، توده های نرمی هستند که بر روی ناحیه تناسلی رشد می کنند. زگیل ها، عفونت های مقاربتی هستند که توسط ویروس پاپیلوما ویروس یا همان ویروس HPV، ایجاد می شوند. زگیل های تناسلی اغلب با درد، ناراحتی و خارش همراه هستند.

از آن جایی که این زگیل ها می توانند منجر به بروز سرطان واژن و دهانه رحم شوند، برای خانم ها خطرناک هستند.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولا با چشم دیده نمی شود، زیرا که بسیار کوچک و به رنگ پوست هستند. معمولا شاهد بروز زگیل تناسلی در آقایان در نواحی زیر هستیم:

• آلت تناسلی
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل و یا اطراف مقعد
  • کیسه بیضه

در خانم ها نیز در نواحی زیر دیده می شود:

• داخل و یا خارج واژن و یا مقعد
  • دهانه رحم

زگیل های تناسلی در نواحی مانند لب ها، دهان، حلق و یا گلو، در افرادی که در تماس مستقیم با افراد آلوده به ویروس HPV هستند دیده می شوند.

زگیل تناسلی

از جمله علائم و نشانه های زگیل تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ترشحات واژنی
  • خارش و سوزش

علت زگیل تناسلی

همان طور که قبلا گفته شد، HPV عامل زگیل تناسلی است که در اثر تماس پوستی نیز به افراد منتقل می شود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که آلودگی به این ویروس، همیشه به زگیل تناسلی ختم نمی شود. در واقع، در بسیاری از مواقع، این ویروس بی آن که منجر به بروز عوارضی شود، برطرف و درمان خواهد شد.

نکته حائز اهمیت این است که ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی، متفاوت از ویروس ایجاد کننده زگیل در سایر قسمت های بدن می باشد.

• افراد زیر ۳۰ سال
  • افراد سیگاری
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • کودکان متولد شده از مادران آلوده به ویروس
  • افرادی که مقاربت محافظت نشده با شرکای جنسی متعدد دارند
  • افرادی که تحت استرس هستند
  • افراد مبتلا به ویروس ایدز و یا هرپس

بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند.

زگیل تناسلی چه عوارضی را به همراه دارد؟

HPV، یکی از مهم ترین علل ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد. این ویروس هم چنین می تواند منجر به بروز تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم شود که اصطلاحا دیسپلازی نیز نامیده می شود.

برخی انواع این ویروس می توانند منجر به بروز سرطان واژن در خانم ها نیز شوند.

در خصوص ابتلا به زگیل تناسلی و بارداری می توان گفت که، احتمال انتقال این ویروس در حین زایمان بسیار پایین است.

از آن جایی که زگیل تناسلی در قسمت های داخلی و عمقی ظاهر می شود، جهت تشخیص معاینات لگنی انجام می شود، سپس با استفاده از محلول اسیدی ملایم، امکان مشاهده زگیل فراهم می گردد.

پاپ اسمیر، یکی دیگر از تست های تشخیصی است که به بررسی سلول های دهانه رحم می پردازد، تا وجود ویروس HPV مشخص شود. در صورت مشاهده هر گونه اختلال و تغییر از سوی پزشک، تست های غربالگری بیشتری نیاز می باشد.

درمان زگیل تناسلی

درست است که زگیل ها به مرور زمان برطرف می شوند، اما نکته این است که برای مدت زمان نسبتا طولانی در خون باقی می مانند، و احتمال انتقال به سایر افراد وجود دارد، به همین خاطر، کنترل علائم بسیار اهمیت دارد.

حتی زمانی که علائمی از این زگیل وجود ندارد، احتمال انتقال وجود دارد.

هدف از درمان زگیل تناسلی، تسکین علائم و یا بهبود ظاهر زگیل می باشد. درمان تنها در صورتی انجام می شود که زگیل ها دیده شوند. درمانی که برای فرد در نظر گرفته می شود، به عوامل زیر بستگی دارد:

• محل ایجاد زگیل
  • تعداد زگیل ها
  • ظاهر زگیل

اکنون، به بررسی روش های درمانی می پردازیم:

• داروهای موضعی. این قبیل داروها بایستی به مدت چند روز، و مستقیما بر روی زگیل زده شوند. کرم های موضعی در درمان زگیل تناسلی بسیار موثر هستند.
  • کرایوتراپی. یکی از راه های درمان زگیل تناسلی، کرایو تراپی یا همان فریز کردن زگیل تناسلی است. در این روش، سرما به مدت ده تا بیست ثانیه به زگیل اعمال می شود. اگر تعداد زگیل ها بالا باشد، و یا اندازه بزرگی داشته باشند، ناحیه مورد نظر بی حس خواهد شد.
  • برداشتن زگیل با لیزر، در موارد زیر:

مصرف داروها، در درمان زگیل ها موثر واقع نشود.

زگیل ها پخش شده باشند.

درمان زگیل تناسلی با درد همراه نمی باشد، اما احتمال مشاهده التهاب و یا قرمزی تا دو روز در ناحیه اطراف زگیل وجود دارد. افرادی که بعد از درمان، احساس خوشایندی ندارند می توانند از داروهای مسکن استفاده کنند.

دوش آب گرم نیز به رفع احساس ناخوشایند بعد از درمان کمک می کند اما توجه داشته باشید که ناحیه درمان بایستی کاملا خشک شود، و به هیچ عنوان نباید از روغن و یا صابون استفاده شود.

درمان زگیل تناسلی، احتمال انتقال ویروس را نیز کاهش می دهد. جهت پیشگیری از انتقال ویروس، مهم است که رابطه جنسی محافظت شده ای داشته باشید.

واکسن HPV نیز از جمله اقداماتی است که احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می دهد.

زگیل تناسلی حتی بدون درمان نیز بهبود می یابد، اما دنبال کردن اقدامات درمانی، از بازگشت مجدد زگیل و یا بروز عوارض بعدی پیشگیری می کند.