درمان ریزش مو

ریزش مو، عارضه ای است که در قسمت های فرق سر و یا گاهی تمام قسمت های سر مشاهده می شود، که می تواند ارثی باشد و یا در اثر تغییرات هورمونی، مصرف دارو و یا برخی شرایط پزشکی اتفاق بیفتد. معمولا ریزش مو در آقایان بیشتر مشهود می باشد.

بسته به علت ریزش مو، الگوی ریزش متفاوت می باشد، می تواند ناگهانی و یا به مرور زمان اتفاق بیفتد. در برخی موارد، فرد در یک دوره خاص دچار ریزش مو می شود، اما در برخی دیگر این حالت دائمی خواهد بود.

یکی از شایع ترین الگوهای ریزش مو که در آقایان بیشتر شایع است، نازک شدن موهای قسمت بالایی سر می باشد.

در برخی موارد، شوک های عصبی باعث ریزش موی ناگهانی در افراد خواهد شد. در چنین شرایطی، هنگام شستن مو و یا برس زدن، حجم زیادی از مو می ریزد.

نوع دیگر ریزش مو به این صورت است که بعد از شیمی درمانی، موهای بدن دچار ریزش می شود. اما شاهد رشد مجدد موها خواهیم بود.

علت ریزش مو

از آن جایی که الگو و انواع مختلفی ریزش مو وجود دارد، تشخیص علت آن چالش برانگیز است. ریزش مو معمولا با  بیماری های سیستمیک و داخلی، و یا حتی رژیم غذایی مرتبط نمی باشد. بسیاری از مردان و زنان بعد از سی یا چهل سالگی متوجه نازک شدن و یا ریزش موهای خود می شوند، عواملی مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یا یائسگی، بر این حالت موثر هستند.

مواردی مانند اختلالات تیروئیدی و یا کمبود آهن نیز منجر به ریزش مو می شوند.

عواملی از جمله:

• سابقه خانوادگی
  • سن
  • کاهش وزن شدید
  • شرایط خاص پزشکی مانند دیابت و یا لوپوس
  • استرس

احتمال ریزش مو را افزایش می دهند.

بیماری، رژیم غذایی، مصرف برخی داروها و یا حتی زایمان، می تواند از جمله دلایل ریزش مو ناگهانی باشد. اما در صورتی که ریزش مو در طی چندین سال و به صورت تدریجی باشد، قطعا زمینه ژنتیکی خواهد داشت.

درمان ریزش مو

آیا راهی برای پیشگیری از ریزش مو وجود دارد؟

همان طور که قبلا اشاره شد، ریزش مو زمینه ژنتیکی دارد، و به همین خاطر، راهی جهت پیشگیری از ریزش مو وجود ندارد. اما راه هایی جهت کاهش میزان و حجم ریزش وجود دارد، که عبارت است از:

• شست و شو و سپس شانه کردن موها به آرامی
  • عدم مصرف داروهایی که باعث ریزش مو می شوند
  • محافظت از مو در برابر نور خورشید و یا اشعه
  • کنار گذاشتن سیگار

مراقبت از مو

مدل مو و هم چنین محصولاتی که برای مو استفاده می شوند، از جمله شامپو ها، از جمله مواردی هستند که در ریزش مو موثر هستند. استفاده مداوم از حالت دهنده های مو مانند ژل و یا اسپری مو، باعث می شوند تا مو حساس و شکننده شود. به همین خاطر، متخصصین پوست استفاده از این قبیل محصولات را تا حد امکان محدود می کنند.

در صورتی که مو بیش از حد تحت حرارت و گرما قرار بگیرد، نازک و در نهایت دچار ریزش می شود. معمولا توصیه می شود از دمای محیط برای خشک کردن مو استفاده کنید.

بهتر است مو را محکم با کش نبندید، این کار باعث ریزش مو می شود.

افرادی که موهای حساسی دارند، جهت پیشگیری از ریزش مو بهتر است موارد بالا را در نظر داشته باشند.

جهت تشخیص علت ریزش مو، متخصص پوست و مو به بررسی سوابق پزشکی فرد می پردازد و تست های فیزیکی و معاینه فرق سر را انجام می دهد. آزمایش خون، جهت بررسی تغییرات هورمونی و یا بیوپسی از فرق سر، از دیگر تست های تشخیصی هستند.

درمان ریزش مو

خوش بختانه، روش های موثری برای درمان ریزش مو وجود دارد، که در رشد مجدد موها و یا حتی کاهش میزان ریزش موثر هستند. اما توصیه می شود درمان قبل از ریزش تمام مو آغاز شود، زیرا پروسه درمان سخت تر خواهد شد. مصرف دارو و یا جراحی، از جمله روش های درمان ریزش مو هستند.

درمانی که از سوی متخصص برای فرد در نظر گرفته می شود، به میزان ریزش مو بستگی دارد. گاهی ترکیبی از روش های موجود جهت رفع ریزش مو نیاز می باشد.

• مصرف دارو

در صورتی که بیماری، عامل ریزش مو باشد، حتما بایستی نسبت به درمان اقدام شود. این نوع درمان می تواند شامل مصرف داروهایی مانند پریدنوزین، جهت کاهش التهاب و یا سرکوب سیستم ایمنی باشد.

در صورتی که مصرف دارو، علت ریزش مو باشد، مصرف آن داروی خاص بایستی به مدت چند ماه قطع شود.

ماینوکسیدیل (Minoxidil)، از جمله محلول هایی است که به فرق سر زده می شود، که علاوه بر جلوگیری از نازک شدن مو، به رشد مجدد مو نیز کمک می کند.

در مواردی که بروز التهاب در بدن، علت ریزش مو باشد، داروهای استروئیدی به صورت تزریق به فرق سر برای بیمار در نظر گرفته می شود.

• کاشت مو

در بسیاری از موارد، شاهد ریزش مو در قسمت فوقانی سر هستیم. در چنین مواردی، کاشت مو توصیه می شود. در این شیوه، متخصص پوست سوراخ های بسیار کوچکی را در نواحی پشت و یا کناره های فرق سر ایجاد می کند، که معمولا رشد مو در این نواحی بیشتر از سایر قسمت های سر می باشد. در مرحله بعدی، فولیکول به فولیکول در ناحیه مورد نظر کاشته خواهد شد.

کاشت مو به دو روش FUT و FIT انجام می شود.

در کاشت مو به روش FUT، نوار بسیار باریکی از مو، از ناحیه پشت سر برداشته می شود، اما در روش FIT، هر گرافت مو با استفاده از پانچ، و از قسمت هایی که مو به اندازه کافی وجود دارد، برداشته می شود. FUT، نوعی روش جراحی محسوب می شود، و به مهارت و تخصص بالاتری نیاز دارد.

بعد از تشخیص علت ریزش مو، متخصص پوست بهترین گزینه درمان را به بیمار معرفی می کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که گاهی نیازی به درمان نمی باشد، و رشد مجدد مو آغاز خواهد شد. در برخی موارد، قطع دارو و یا تغییر رژیم غذایی، به رشد مجدد و هم چنین پیشگیری از ریزش مو کمک می کند.

دو × 4 =