درماتیت دست و پا

درماتیت دست و پا یک مسأله شایع بالینی است و علت آن اغلب ناشناخته باقی می ماند. عوامل درونزا وبرونزا بر سیر بیماری ،پیش آگهی و درمان مؤثرند.

عوامل اگزوژن مثل آلرژنها و محرکها در قسمت در ماتیت تماسی مورد بحث قرار گرفت، در این مبحث تأکید بر عوامل آندوژن می باشد. اختلالات آندوژنی که سبب درماتیت دست و پا می شوند به شرح زیر تقسیم بندی شده اند

ا- درماتیت آتوپیک

۲- درماتیت نومولر (سکه ای)

۳- درماتیت هیپرکراتوتیک کف دست

۴- پمفولیکس

۵- پسوریازیس

۶- پوستولوز پالموپلانتار

۷- آکرودرماتیت کانتینیو

در این بخش ۴ مورد اول موردنظر می باشد (درماتیت آتوپیک، درماتیت نومولر، درماتیت هیپرکراتو تیک کف دست، پمفولیکس)

درماتیت دست و پا

تعریف تظاهرات بالینی درماتیت دست وپا

نوعی درماتیت وزیکولوبولوز می باشد که دستها و پاها را گرفتار می سازد. بعضی از نویسندگان به عنوان اگزمای دیس هیدروتیک به آن اشاره کرده اند. زیرا سابقا تصور می شد که بر اثر اختلال در غدد عرق باشد. پمفولیکس۱ تا ۶ درصد کل درماتیت های دست را تشکیل می دهد. پمفولیکس با وزیکولها و تاول های شفاف راجعه که به طور قرينه روی کف دست و پا به وجود می آیند مشخص می شود .به طور معمول حس خارش و سوزش قبل از حمله بیماری وجود دارد. حملات بیماری بیشتر در بهار و تابستان رخ می دهد حملات معمولا پس از ۲ تا ٣ هفته برطرف می شوند

عفونت ثانوی یک عارضه شایع است، تغییرات ناخنی ثانوی به پمفولیکس نیر، شیوع بالایی دارند .

درمان

در مرحله وزیکولوبولوز می توان از محلول بارو استفاده کرد. در صورت عفونت ثانوی، به علت آنکه در اغلب موارد، این عارضه ناشی از استافیلوکوک است فلوکلوگزاسیلین مؤثر می باشد. با از بین رفتن ضایعات وزیکولوبولوز کرم روی توصیه می شود

اتیولوژی

در بیشتر موارد علت بیماری ناشناخته است. اگزمای دیسکوئید بندرت در بچه ها دیده می شود.

تظاهرات بالینی

شایعه تشخيصی اگزمای دیسکوئید به صورت یک بلاک سکه ای شکل همراه با وزیکولهای نازک می باشد که بر روی زمینه قرمز رنگ اريتماتو قرار دارند. به طور خلافه این ضایعات به سه دسته تقسیم می شوند

ا- اگزمای دیسکوئید دستها و ساعد ۲ – اگزمای دیسکوئید تنه و اندامها ۳-اگزمای دیسکوئید خشک

اگزمای دیسکوئید خشک فرم غیر معمول بیماری است میکرو وزیکول ها بر روی زمینه اریتماتو قرار دارند، خارش کم است و ضایعه برای سالها باقی می ماند و سرکش به درمان می باشد.

تشخیص افتراقی

بایستی قارچهای کچلی را در تشخیص افتراقی در نظر داشت

درمان

نرم کننده ها و کورتیکوستروئیدهای موضعی در درمان توصیه می شوند. در موارد شديد اگزوداتیو یک دوره آنتی بیوتیک وسیع الطیف مثل اکسی تتراسایکلین و اریترومایسین مفید می باشد.

درماتیت هیپرکراتو تیک کف دست

به شکل ضایعات هیپرکرانوتیک و فیسوره کف دستها بروز می کند ، ضایعات خارش دار می باشد. بیماری اساسا در بزرگسالان به وجود می آید و تمایل به ازمان دارد.

تب خال

بیماری گال