بیماری گال

بیماری گال نوعی آلودگی پوستی است توسط حشره ای به نام سارکوپتس اسکیبی ایجاد می شود.این بیماری در افرادی که در شرایط بهداشتی زیر استاندارد به سر می برند یافت می شود ، ولی می تواند در هر فردی روی دهد.اگر چه اغلب در افرادی که از نظر جنسی فعال می باشند دیده می شود، ولی آلودگی ممکن است با فعالیت جنسی مرتبط باشد یا نباشد.مایت ها غالباً انگشتان دست را گرفتار کرده و تماس دستی می تواند موجب انتقال آلودگی شود .در اطفال خوابیدن در بستر فرد آلوده یا تعویض البسه با فرد آلوده می تواند منبع عفونت باشد.مراقبین بهداشتی که تماس دستی طولانی با بیمار آلوده دارند نیز ممکن است مبتلا گردند .

تظاهرات بالینی بیماری گال

از زمان تماس تا ظاهر شدن علایم تقریباً ۴ هفته وقت لازم است .بیمار از خارش شدیدی شاکی است که به دلیل واکنش تاخیری ایمونولوژیک نسبت به حشره یا مدفوع آن می باشد.هنگام معاینه از بیمار سوال می شود که خارش در کجا شدید تر است ، سپس با یک ذره بین و چراغ قوه که به طور مایل سطح  پوست را روشن کرده به دنبال نقب های کوچک و برجسته می گردند .ممکن است تونل ها چند تایی ، صاف یا مواج ، قهوه ای یا سیاه و به صورت ضایعات نخی شکل بوده و بیشتر هم در بین انگشتان دست و مچ ها مشاهده می شوند.

بیماری گال

سایر مناطق مورد ابتلا عبارتند از :

·        آرنج ها

·        نوک سینه ها

·        چین های زیر بغل

·        زیر پستان های آویزان

·        نزدیک کشاله ران

·        چین باسن

·        آلت تناسلی مرد

·        کیسه بیضه

معمولاً بثورات قرمز خارش داری در بین نواحی پوستی مجاور ظاهر می گردد.با این حال تونل ها همیشه قابل مشاهده نیستند و هر بیماری که بثورات پوستی دارد ممکن است مبتلا به گال باشد.

علائم بیماری گال

یکی از علایم کلاسیک گال ، افزایش خارش در طی شب است که شاید به دلیل افزایش گرمای پوست که اثر تحریکی بر انگل دارد باشد .ازدیاد حساسیت نسبت به حشره و فضولات آن نیز ممکن است در ایجاد خارش دخیل باشد .در صورت گسترش عفونت ، سایر اعضای خانواده و دوستان نزدیک بیمار نیز در حدود یک ماه بعد از خارش شکایت خواهند داشت.

ضایعات ثانویه در این عفونت کاملاً شایع بوده و شامل وزیکول ، پاپول ، خراشیدگی و ترشحات خشک شده می باشد .خراشیدگی تونل ها و پاپول ها میتواند منجر به افزوده شدن عفونت باکتریایی نیز گردد .

مراقبت بیماری گال

·        بیمار لازم است برای خشک کردن ترشحات با صابون و آب گرم استحمام کند .

·        استفاده از داروهای تجویز شده توسط دکتر پوست

نتیجه بیماری گال

در صورت علائم ذکر شده به متخصص پوست و مو  مراجعه کنید تا درمان به صورت کامل انجام شود.

4 × سه =