بیماری های ناخن

ناخن ها متشکل از لایه های پروتئینی به نام کراتین هستند، که در مو و پوست نیز یافت می شوند. ناخن های سالم و طبیعی، سطح صاف و رنگ یکنواختی دارند.

برخی شرایط پزشکی می تواند باعث تغییر رنگ و ظاهر ناخن ها شوند، البته امکان تشخیص قطعی تنها از روی ظاهر ناخن ها امکان پذیر نیست، به همین خاطر تست های تشخیصی بیشتری نیاز می باشد.

علائم و نشانه های بیماری های ناخن

در صورت مشاهده هر گونه تغییر غیر طبیعی در ظاهر ناخن هایتان، بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. علائمی از قبیل:

• بی رنگ شدن ناخن ها
  • تغییر شکل ناخن ها
  • ضخیم شدن ناخن ها
  • شکننده شدن ناخن ها
  • خونریزی اطراف ناخن ها
  • التهاب و قرمزی اطراف ناخن ها
  • جدا شدن ناخن از پوست

انواع بیماری های ناخن

برخی بیماری های ناخن عبارتند از:

پارونیشیا (Paronychia)

عفونت گوشه های ناخن که در اثر آلودگی با باکتری ها، قارچ ها و برخی ویروس ها ایجاد می شود را پارونیشیا می گویند. لبه ها و کناره های ناخن مانند سدی محافظ میان صفحه ناخن و بافت های اطراف عمل می کنند.

با آسیب کناره های ناخن، راه ورود باکتری ها باز خواهد شد. درد، قرمزی و التهاب گوشه های ناخن از علائم این عفونت می باشد.

سودوموناس (Pseudomonas)

این عفونت باکتریایی ما بین صفحه ناخن و بستر ناخن و یا حتی ما بین ناخن مصنوعی رشد می کند. در چنین شرایطی، ناخن ها سبز رنگ می شوند و رطوبت محیط به رشد بیشتر این باکتری کمک می کند. سودوموناس از بافت های مرده و باکتری های موجود در صفحه ناخن تغذیه می کند.

به مرور زمان، ناخن تیره تر می شود و لایه های عمقی تر ناخن را نیز درگیر می کند و باکتری نیز به لایه های عمقی تر خواهد رسید، با ادامه این روند، ناخن از بستر خود بلند خواهند شد.

عفونت قارچی ناخن (Onychomycosis)

عفونت قارچی ناخن را که اصطلاحا انکیومایکوزیس می نامند، با تغییر رنگ ناخن ها به رنگ سفید و زرد، و هم چنین تغییر شکل و بافت ناخن همراه می باشد. قارچ ها با هضم کراتین موجود در ناخن، باعث تغییر رنگ ناخن می شوند.

یکی دیگر از مشخصات عفونت قارچی ناخن، جدا شدن ناخن از بستر خود می باشد. گرما و رطوبت، محیط را برای رشد این قارچ مناسب می کنند.

کچلی ناخن (Tinea)

در چنین شرایطی، شاهد ضخیم شدن و تغییر فرم و شکل ناخن خواهیم بود، که در نهایت، بخشی از صفحه ناخن از دست خواهد رفت. این علائم می تواند نشانه ای باشد از ابتلا به عفونت قارچی ناخن.

لوکونیشیا (Leuconychia)

لوکونیشیا یکی دیگر از بیماری های ناخن است که با ظاهر شدن نقاط سفید رنگ بر روی ناخن همراه است، و عمدتا به دلیل گیر افتادن هوا زیر ناخن، تشکیل حباب های ریز و ناشی از آسیب و یا ضربه می باشد. البته برخی افراد به طور ارثی این نقاط را بر روی ناخن های خود دارند، در چنین شرایطی، نیازی به اقدامات درمانی نمی باشد و با رشد و بلند شدن ناخن، این نقاط نیز از ناخن خارج خواهند شد.

خدمات درمانی دکتر امیر سلیمانی

info@dr-soleymani.com